Resource security of the budget of the territorial community during marital state


  • Олексій Шелест
  • Анатолій Бабічев

Abstract

The article considers the list of changes in the tax and budget legislation of 2022. due to the introduction of martial law, features of resource provision of local budgets, an updated algorithm for the administration of taxes and fees, a mechanism for optimizing the structure of costs and their reorientation to support residents of territorial communities.

Funding of education, health care, and social protection is carried out from the funds of the budgets of territorial communities. Therefore, each local authority must have its own financial resources that will be sufficient to fulfill its powers. For the strength of the budgets of territorial communities, a sufficient volume of financial resources is required, which will ensure the fulfillment of both own and delegated powers. Budgetary decentralization made it possible to build a new stimulating model of financial equalization of the tax capacity of territories and introduced new approaches in there lation ship between the state budget and local budgets. During the period of martial law, the problem of increasing the revenues of the budgets of territorial communities is a priority direction of transformational changes in budgetary relations.

With the beginning of the full-scale Russian-Ukrainian war, unleashed on the territory of Ukraine, the budgets of territorial communities faced difficult challenges, accompanied by the transformation of budget policy, updating of the budget process, rethinking of approaches to using the financial potential of territorial communities.

Self-government budgets act as guarantors of compliance with state social standards; ensure the provision of high-quality administrative, social, housing and communal and other services to citizens; finance institutions of education, health care, social protection and social security, culture, physical education and sports, youth programs and programs for the development of housing and communal services, improvement of housing conditions.

During the period of martial law, the consequences of which negatively affected the economic and social environment, the stability, effectiveness and efficiency of the budget system become extremely important, as a necessary condition for the transformation of budget-debt and financial-investment processes.

The adaptation of tax and budget legislation to the challenges of war determined the priority of state support of the economic sector and formed the primary directions of financing military security measures, social protection of the population, and restoration of critical infrastructure.

Keywords: budget, income, expenses, expenses, debt, local taxes, transfers.

References

1. Бізнес у воєнний час: як змінилося законодавство. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/03/28/684801/.

2. Гупаловська М. Б., Яхторович Х.С., Кіт О.В. Планування і виконання місцевих бюджетів України в умовах децентралізації. Молодий вчений. 2021. № 2(2). С. 253-258. DOI: https://doi.org/10.32839/2304- 5809/2021-2-90-51.

3. Деякі питання фінансування закупівлі товарів тривалого зберігання в умовах воєнного стану: Постанова Кабінету Міністрів України від 3 травня 2022 р. № 528. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/528-2022-%D0%BF#Text.

4. Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період дії воєнного стану : Постанова Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 252. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/deyaki-pitannya-formuvannya-ta-vikonannya-miscevihbyudzhetiv-u-period-voyennogo-stanu-252.

5. Дяченко С. А. Аналіз розвитку інституту місцевих бюджетів в Україні: тенденції та прогнози. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 8. С. 63–69. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.8.63.

6. Лещух І. В. Доходи місцевих бюджетів в умовах війни: трансформація структури та перспективи подальшого формування. Бізнес Інформ. 2022. № 4. C. 74–82. DOI: https://doi.org/10.32983/2222- 4459-2022-4-74-82.

7. Малишко В. В., Макарчук І. М., Дем’яненко Л. О. Аналіз формування і використання фінансових ресурсів місцевих бюджетів. Економічний вісник університету. 2021. Вип. № 49. С. 188-200. DOI: https://doi.org/10.31470/2306-546X-2021-49-188-200.

8. Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на відновлення об'єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Проект розвитку міської інфраструктури – 2». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1279-2022-%D0%BF#Text.

9. Письменний В.В. Забезпечення самостійності місцевих бюджетів в умовах фінансової децентралізації. Фінанси, банківська справа та страхування. 2021. № 1(76). С. 144-156. DOI: https://doi. org/10.33987/vsed.1(76).2021.144-156.

10. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану: Закон України № 2120-ІХ від 15.03.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text.

11. Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень : Закон України від 09.07.2022 № 2390-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2390-20#Text.

12. Проєкт Закону про Державний бюджет України на 2023 рік : Проєкт № 8000 від 14.09.2022. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40472.

13. Проект Плану відновлення України Матеріали робочої групи «Функціонування фінансової системи, її реформування та розвиток». URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/functioning-of-the-financial-system.pdf.

14. Трансформація бюджету Харківської міської територіальної громади під час війни. Інформаційно-аналітичні матеріали / Т. Д. Таукешева, Г. В. Даудова та ін. Харків: КП «Міська друкарня».2023.135 с.



References



1. Biznes u voiennyi chas: yak zminylosia zakonodavstvo. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/03/28/684801/.

2. Hupalovska M. B., Yakhtorovych Kh. S., Kit O. V. Planuvannia i vykonannia mistsevykh biudzhetiv Ukrainy v umovakh detsentralizatsii. Molodyi vchenyi. 2021. № 2(2). S. 253-258. DOI: https://doi.org/10.32839/2304- 5809/2021-2-90-51.

3. Deiaki pytannia finansuvannia zakupivli tovariv tryvaloho zberihannia v umovakh voiennoho stanu: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 3 travnia 2022 r. № 528. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/528-2022-%D0%BF#Text.

4. Deiaki pytannia formuvannia ta vykonannia mistsevykh biudzhetiv u period dii voiennoho stanu : Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 11 bereznia 2022 r. № 252. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/deyaki-pitannya-formuvannya-ta-vikonannya-miscevihbyudzhetiv-u-period-voyennogo-stanu-252.

5. Diachenko S. A. Analiz rozvytku instytutu mistsevykh biudzhetiv v Ukraini: tendentsii ta prohnozy. Investytsii: praktyka ta dosvid. 2021. № 8. S. 63-69. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.8.63.

6. Leshchukh I. V. Dokhody mistsevykh biudzhetiv v umovakh viiny: transformatsiia struktury ta perspektyvy podalshoho formuvannia. Byznes Ynform. 2022. № 4. C. 74-82. DOI: https://doi.org/10.32983/2222- 4459-2022-4-74-82.

7. Malyshko V. V., Makarchuk I. M., Demianenko L. O. Analiz formuvannia i vykorystannia finansovykh resursiv mistsevykh biudzhetiv. Ekonomichnyi visnyk universytetu. 2021. Vyp. № 49. S. 188-200. DOI: https://doi.org/10.31470/2306-546X-2021-49-188-200.

8. Pro zatverdzhennia Poriadku ta umov nadannia subventsii z derzhavnoho biudzhetu mistsevym biudzhetam navidnovlennia obiektiv krytychnoi infrastruktury v ramkakh spilnoho z Mizhnarodnym bankom rekonstruktsii ta rozvytku proektu «Proekt rozvytku miskoi infrastruktury – 2». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1279-2022-%D0%BF#Text.

9. Pysmennyi V.V. Zabezpechennia samostiinosti mistsevykh biudzhetiv v umovakh finansovoi detsentralizatsii. Finansy, bankivska sprava ta strakhuvannia. 2021. № 1(76). S. 144-156. DOI: https://doi. org/10.33987/vsed.1(76).2021.144-156.

10. Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo dii norm na period dii voiennohostanu: ZakonUkrainy № 2120-IKh vid 15.03.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text.

11. Pro vnesennia zmin do rozdilu VI «Prykintsevi ta perekhidni polozhennia» Biudzhetnoho kodeksu Ukrainy shchodo posylennia hnuchkosti mistsevykh biudzhetiv ta pidvyshchennia operatyvnosti pryiniattia rishen : Zakon Ukrainy vid 09.07.2022 № 2390-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2390-20#Text.

12. Proekt Zakonu pro Derzhavnyi biudzhet Ukrainyna 2023 rik : Proekt № 8000 vid 14.09.2022. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40472.

13. Proekt Planu vidnovlennia Ukrainy Materialy robochoi hrupy «Funktsionuvannia finansovoi systemy, yii reformuvannia ta rozvytok». URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/functioning-of-the-financial-system.pdf.

14. Transformatsiia biudzhetu Kharkivskoi miskoi terytorialnoi hromady pidchas viiny. Informatsiino-analitychni materialy / T. D. Taukesheva, H. V. Daudova ta in. Kharkiv: KP «Miska drukarnia».2023.135 s.
Published
2023-04-20
How to Cite
Шелест, О., & Бабічев, А. (2023). Resource security of the budget of the territorial community during marital state. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Economics, 15(30). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal2/article/view/530
Section
5. Development of Productive Forces and Regional Economy