Practice use of communicative exercises at english lessons for developing students` soft skills


  • Жанна Діденко
  • Ірина Максимова
  • Анжела Нікішина

Abstract

The article is dedicated to the problem how to develop students soft skill with the help of communicative exercises in English classes. In the study the concept of communicative competence as the ability to achieve communicative goals in a socially appropriate manner and its development with the help of specific tasks was considered. The classification of soft skills was also provided by various researchers, but communicative skills are considered separately. The purpose of the article is to determine the role of communicative exercises in the organization and motivation of students and to propose a set of exercises that can be used for different learning formats at different stages of the English language lesson, aimed at the formation and development of soft skills, which include the ability to create presentations, to persuade, to work in a team, to show different specialties students leadership skills. The article draws attention to the usefulness of communicative exercises for the development of communicative competence, which provides a person with the ability to apply language knowledge in a specific type of communication and combine it with a life situation. The specific qualities of communicative exercises were investigated and defined their main features. They should be creative, to use non-standard solutions, interactive to attract a larger group of students, informative to maintain interest to the exercises. Examples of communicative practices that will accelerate the development of important students skills were given. It is believed there are lack of sufficiently developed exercises to boost students soft skills. Not all kinds of soft skills which are classified in groups are taken into consideration and developed in classes. Modern society needs more thorough research in this field.

Keywords: soft skills, communicative exercises, communicative competence, creative exercises, public speech, collaboration

References

1. Ananiadou K. 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers. 2009. №41. С. 5–33.

2. Cinque М. Soft skills development in European countries / М. Cinque. // Tuning Journal. 2016. №2. С. 389–427.

3. Diaz V., Brown M., Salmons J. Unit 4: Assessment of Collaborative Learning Project Outcomes. Educause Learning Initiative, 2010. URL: https://studylib.net/doc/18522428/assessmentof-collaborative-learning-project-outcomes (дата звернення 13.03.2023)

4. Dall’Amico E., Verona S. Cross-country survey on soft skills mostly required by companies to medium/high skilled migrants. Methodological approach for a common framework of Soft Skills at work, 2015, Torino. – URL: https://conseil-recherche-innovation.net/sites/default/files/public/articles/vhsm_determination_of_soft_skills.pdf(дата звернення: 10.03.2023)

5. De Bono Six Thinking Hats Model to teach critical thinking and hard and soft skills forming professional competence of international relations specialist 32 problem solving skills essential for success in the 21st century economy. Creative Education, 6(3), pp.380– 391. URL: https://www. scirp.org/journal/ paperinformation.aspx?paperid=54681(дата звернення: 10.03.2023)

6. Latif R., Mumtaz S., Mumtaz R., Hussain A. A comparison of debate and role play in enhancing critical thinking and communication skills of medical students during problem based learning // Biochemistry and Molecular Biology Education. 2018. № 46 (4). P. 336 342. – URL:https://doi.org/10.1002/bmb.21124(дата звернення: 10.03.2023)

7. Loveless В. Teaching Soft Skills: The Complete Guide [Електронний ресурс] Educationcorner. 2021. URL: https://www.educationcorner.com/social-emotional-learning-guide.html.(дата звернення: 10.03.2023)

8. Mosquera I. Ideas to bring soft skills into the English classroom [Електронний ресурс] 2019. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/blogs/ingrid-mosquera-gende/ideas-bring-soft-skills-english-classroom.

9. Training Materials on Soft Skills, Management & Communication Skills [Електронний ресурс] Skills Converged. 2020. URL: https://www.skillsconverged.com/.(дата звернення: 10.03.2021)

10. Бадюл Л. М.Цибух Л.М. Творчі вправи як засіб розвитку комунікативної компетенції студентів ю Наука і освіта. №1.2015. С.5-8.

11. Діденко Ж.І.Формування м’яких навичок у майбутніх менеджерів на заняттях англійської мови в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук. :міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених/ М-во освіти і науки України, Дрогобицький держ. пед ун-т імені Івана Франка, 2021. випуск 35, том2. С. 266-271

12. Длугунович Н. А. Soft skills як необхідна складова підготовки IT-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. 2014. №6. С. 239– 242.

13. Коваль К. О. Розвиток «SOFT SKILLS» у студентів — один з важливих чинників працевлаштування . Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. №2. С. 162–167.

14. Lobachova, I. Комунікативні вправи в удосконаленні іншомовної мовленнєвої компетентності майбутніх педагогів .Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(48), С231–234. URL:https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.231-234

15. Махначова Н. М.А. К. Мідляр. «SOFT SKILLS» КЕРІВНИКА ПІДПРИЄМСТВА. Економіка та управління підприємствами. 2017. №17. С. 380–383.

16. Мамчур Л. Комунікативні вправи ‒ стрижень мовного навчання у загальноосвітній школі. Актуальні проблеми прикладної лінгвістики : матеріали Міжнародної Інтернет-конференції (8-9 листопада 2015 року). Умань, 2016. С. 48-51

17. Словник термінів і понять сучасної освіти / уклад. : Л. М. Михайлова, О. В. Пагава, О. В. Проніна. За заг. ред. Л. М. Михайлової. Сєвєродонецьк, 2020. 194 с.

18. Фейдл Ч. М. Бялик, Б. Триллинг Четырёхмерное образование [Електронний ресурс] / Center for Curriculum Redesign. 2015. URL:http://nios.ru/sites/nios.ru/ files/poleznoe/ 4D_Education_0.pdf(дата звернення: 10.03.2021)

19. Щербина В.В. Інсценування як засіб розвитку комунікативних навичок. Викладання мови у вищих навчальних закладах освіти. 2020. №36. С. 175-185.

20. Шафер Д. Мистецтво переконання. Дев’ять способів вплинути на людей [Електронний ресурс] ИнА “Українські Новини”. 2019. URL : https://life.nv.ua/ukr/blogs/mistectvo-perekonannya-9-sposobiv-vplinuti-na-lyudey-50026769.html.(дата звернення: 10.03.2021)

21. Юрген Коберляйн-Керлер Методика Формування проектувальної компетентності у майбутніх викладачів технічних дисциплін на засадах міждисциплінарного підходу Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика» Серія «Педагогіка» Випуск 13 (25), 2022



References

1. Ananiadou K. 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers. 2009. №41. S. 5–33.

2. Cinque M. Soft skills development in European countries / M. Cinque. // Tuning Journal. 2016. №2. S. 389–427.

3. Diaz V., Brown M., Salmons J. Unit 4: Assessment of Collaborative Learning Project Outcomes. Educause Learning Initiative, 2010. URL: https://studylib.net/doc/18522428/assessmentof-collaborative-learning-project-outcomes (data zvernennia 13.03.2023)

4. DallAmico E., Verona S. Cross-country survey on soft skills mostly required by companies to medium/high skilled migrants. Methodological approach for a common framework of Soft Skills at work, 2015, Torino. – URL: https://conseil-recherche-innovation.net/sites/default/files/public/articles/vhsm_determination_of_soft_skills.pdf(data zvernennia: 10.03.2023)

5. De Bono Six Thinking Hats Model to teach critical thinking and hard and soft skills forming professional competence of international relations specialist 32 problem solving skills essential for success in the 21st century economy. Creative Education, 6(3), pp.380– 391. URL: https://www. scirp.org/journal/ paperinformation.aspx?paperid=54681(data zvernennia: 10.03.2023)

6. Latif R., Mumtaz S., Mumtaz R., Hussain A. A comparison of debate and role play in enhancing critical thinking and communication skills of medical students during problem based learning // Biochemistry and Molecular Biology Education. 2018. № 46 (4). P. 336 342. – URL:https://doi.org/10.1002/bmb.21124(data zvernennia: 10.03.2023)

7. Loveless V. Teaching Soft Skills: The Complete Guide [Elektronnyi resurs] / V. Loveless // Educationcorner. 2021. URL: https://www.educationcorner.com/social-emotional-learning-guide.html.(data zvernennia: 10.03.2023)

8. Mosquera I. Ideas to bring soft skills into the English classroom [Elektronnyi resurs] / Mosquera. 2019. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/blogs/ingrid-mosquera-gende/ideas-bring-soft-skills-english-classroom.

9. Training Materials on Soft Skills, Management & Communication Skills [Elektronnyi resurs] // Skills Converged. 2020. URL: https://www.skillsconverged.com/.(data zvernennia: 10.03.2021)

10. Badiul L. M.Tsybukh L.M. Tvorchi vpravy yak zasib rozvytku komunikatyvnoi kompetentsii studentiv yu Nauka i osvita. №1.2015. S.5-8.

11. Didenko Zh.I.Formuvannia miakykh navychok u maibutnikh menedzheriv na zaniattiakh anhliiskoi movy v umovakh distantsiinoho navchannia.Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. :mezhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh/ M-vo osvity i nauky Ukrainy, Drahobytskyi derzh. ped un-t imeni Ivana Franka, 2021.– vypusk 35, tom2. S. 266-271

12. Dluhunovych N. A. Soft skills yak neobkhidna skladova pidhotovky IT-fakhivtsiv. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 2014. №6. S. 239– 242.

13. Koval K. O. Rozvytok «SOFT SKILLS» u studentiv — odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia . Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu. 2015. №2. S. 162–167.

14. Lobachova I. Komunikatyvni vpravy v udoskonalenni inshomovnoimovlennievoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv .Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», (1(48), S231–234. URL:https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.231-234

15. Makhnachova N. M.A. K. Midliar. «SOFT SKILLS» KERIVNYKA PIDPRYIeMSTVA. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. 2017. №17. S. 380–383.

16. Mamchur L. Komunikatyvni vpravy ‒ stryzhen movnoho navchannia u zahalnoosvitnii shkoli. Aktualni problemy prykladnoi linhvistyky : materialy Mizhnarodnoi Internet-konferentsii (8-9 lystopada 2015 roku). Uman, 2016. S. 48-51

17. Slovnyk terminiv i poniat suchasnoi osvity / uklad. : L. M. Mykhailova, O. V. Pahava, O. V. Pronina. Za zah. red. L. M. Mykhailovoi. Sievierodonetsk, 2020. 194 s.

18. Feidl Ch. M. Bialyk, B. Tryllynh Chetыrёkhmernoe obrazovanye [Elektronnyi resurs] / Center for Curriculum Redesign. 2015. URL:http://nios.ru/sites/nios.ru/ files/poleznoe/ 4D_Education_0.pdf(data zvernennia: 10.03.2021)

19. Shcherbyna V.V. Instsenuvannia yak zasib rozvytku komunikatyvnykh navychok. Vykladannia movy u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity. 2020. №36. S. 175-185.

20. Shafer D. Mystetstvo perekonannia. Deviat sposobiv vplynuty na liudei [Elektronnyi resurs] YnA “Ukrainski Novyny”. 2019. URL : https://life.nv.ua/ukr/blogs/mistectvo-perekonannya-9-sposobiv-vplinuti-na-lyudey-50026769.html.(data zvernennia: 10.03.2021)

21.Yurhen Koberliain-KerlerMetodyka Formuvannia proektuvalnoi kompetentnisti u maibutnikh vykladachiv tekhnichnykh dystsyplin na zasadakh mizhdistsiplinarnoho pidkhoduElektronne naukove fakhove vydannia «Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka» Seriia «Pedahohika»Vypusk 13 (25), 202
Published
2023-04-03
How to Cite
Діденко, Ж., Максимова, І., & Нікішина, А. (2023). Practice use of communicative exercises at english lessons for developing students` soft skills. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 15(29). https://doi.org/10.33296/2707-0255-15(29)-02
Section
2.Management of adaptive processes in educational practice