Application of the first-grade student model to support the adaptation of first-grade students with special educational needs to study


  • Світлана Лупінович
  • Ірина Лапшина

Abstract

The article substantiates the effectiveness of the model approach to the organization of pedagogical support for the process of adaptation of first-graders to education. The authors present their own vision of the development and application of the first-grade student model. The authors propose State standards of primary education and recommendations of the Ministry of Education and Science on the organization of the adaptation period in primary school as a normative basis for creating the model. The authors of the article draw attention to the dual approach in the teacher's activity, which consists in the personalization of approaches to each child and, at the same time, the universalization and standardization of teaching methods through the formation of dynamic groups of students according to the levels of adaptability.

The period of first-graders' adaptation to learning is a difficult period for both: the first-graders students and the teacher. Inclusive education significantly complicates the teacher's activities in this period and requires additional attention to a child with special educational needs. The elementary school teacher objectively acts as the leader of the students' adaptation process. He  spends most of  the time with the students during the implementation of the educational process. The developed model of the first-grade student from the first day of school systematizes the teacher's diagnostic procedures and reduces the chaotic collection of information and directs the teacher's activities in the right strategic direction. In addition, this model organizes the interaction of teachers, parents and narrow specialists. Indicators of the model allow the teacher to timely apply for qualified help regarding this or that student, and provide high-quality specific information for such applications. Feedback is also important, when the teacher fills the model with indicators provided to him by parents or narrow specialists, which allows him to better understand certain actions of students and choose adequate reactions in difficult situations.

Keywords: primary education, first-grade students, first-grader model, adaptation period in primary school, inclusive education, student with special educational needs

References

Адаптація дитини до школи: психол. інструментарій / упоряд.: С. Максименко, К. Максименко, О. Главник. К.: Мікрос-СВС, 2003. 111 с.

2. Волошина Т. А., Лапшина І. С., Лупінович С. М., Лупінович К. С. Організація ефективного процесу впровадження інклюзивної освіти через створення системи маркетинго-моніторингових досліджень. Педагогічний альманах, 2014. Вип. 24. С. 242-248. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2014_24_42.

3. Єльникова Г. Використання Excel у процесі діагностики управлінської компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу. Комп'ютер у школі та сім'ї. 2003. №6. С. 42–47.

4. Єльникова Г. В. Освітній моніторинг в управлінні загальною середньою освітою. Управління школою, 2007. Серп. (№ 24). С. 3–7.

5. Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ № 912 від 01 жовтня 2010 року URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/.

6. Концепція нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

7. Лапшина І. С. Автоматизація управлінської діяльності щодо вивчення якості освіти. Комп'ютер у школі та сім'ї, 2006. № 1. С. 10–12.

8. Лапшина І. С. Система формування компетентності самоосвіти та саморозвитку учнів у навчальному закладі/ Здобутки освітян освітян Запорізького регіону. Антологія перспективного педагогічного досвіду закладів освіти Запорізької області. Випуск15. / Упор. Р.М. Миколаєвська – Запоріжжя. Акцент Інвест-трейд, 2014. С.10-18.

9. Постанова від 20 квітня 2011 р. № 462 Київ Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911/ (дата звернення: 15.12.2021)

10. Рости першокласник: енциклопедія для батьків / М.М.Безруких, Т. А. Паранічева, Л. А. Леонова та ін, під ред.М. М. Безруких. М.: Ексмо, 2010.-640

11. Ikwumelu S.N. Adaptiveteaching: aninvaluable pedagogic practice in social studiessducation. Journal of Education and Practice. 2015. № 33 C. 140-144.



References



1. Adaptatsiia dytyny do shkoly: psykhol. instrumentarii / uporiad.: S. Maksymenko, K. Maksymenko, O. Hlavnyk. K.: Mikros-SVS, 2003. 111 s.

2. Voloshyna T. A., Lapshyna I. S., Lupinovych S. M., Lupinovych K. S. Orhanizatsiia efektyvnoho protsesu vprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity cherez stvorennia systemy marketynho-monitorynhovykh doslidzhen. Pedahohichnyi almanakh, 2014. Vyp. 24. S. 242-248. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2014_24_42.

3. Yelnykova H. Vykorystannia Excel u protsesi diahnostyky upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. Kompiuter u shkoli ta simi. 2003. №6. S. 42–47.

4. Ielnykova H. V. Osvitnii monitorynh v upravlinni zahalnoiu serednoiu osvitoiu. Upravlinnia shkoloiu, 2007. Serp. (№ 24). S. 3–7.

5. Kontseptsiia rozvytku inkliuzyvnoi osvity. Nakaz № 912 vid 01 zhovtnia 2010 roku URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/.

6. Kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

7. Lapshyna I. S. Avtomatyzatsiia upravlinskoi diialnosti shchodo vyvchennia yakosti osvity. Kompiuter u shkoli ta simi, 2006. № 1. S. 10–12.

8. Lapshyna I. S. Systema formuvannia kompetentnosti samoosvity ta samorozvytku uchniv u navchalnomu zakladi/ Zdobutky osvitian osvitian Zaporizkoho rehionu. Antolohiia perspektyvnoho pedahohichnoho dosvidu zakladiv osvity Zaporizkoi oblasti. Vypusk15. / Upor. R.M. Mykolaievska – Zaporizhzhia. Aktsent Invest-treid, 2014. S.10-18.

9. Postanova vid 20 kvitnia 2011 r. № 462 Kyiv Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi zahalnoi osvity. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911/ (data zvernennia: 15.12.2021)

10. Rosty pershoklasnyk: entsyklopediia dlia batkiv / M.M.Bezrukykh, T. A. Paranicheva, L. A. Leonova ta in, pid red.M. M. Bezrukykh. M.: Eksmo, 2010.-640

11. Ikwumelu S.N. Adaptiveteaching: aninvaluable pedagogic practice in social studiessducation. Journal of Education and Practice. 2015. № 33 C. 140-144.
Published
2023-04-03
How to Cite
Лупінович, С., & Лапшина, І. (2023). Application of the first-grade student model to support the adaptation of first-grade students with special educational needs to study. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 15(29). https://doi.org/10.33296/2707-0255-15(29)-03
Section
2.Management of adaptive processes in educational practice