Pedagogical modeling of the formation of management competence of future specialists in physical culture and sports of the armed forces of Ukraine


  • Василь Ягупов
  • Роман Шостак

Abstract

The article proposes a pedagogical model of the formation of managerial competence of future specialists in physical culture and sports of the Armed Forces of Ukraine with the design and disclosure of the content of all its blocks: target-methodological, substantive, subjective, methodical and diagnostic-resultative. These blocks are mutually determined and interconnected and only in a complex ensure the achievement of the research goal.

Target-methodological (contains the goal and the main tasks subordinated to it regarding the formation of managerial competence of commissioned officers - future chiefs of physical training and sports of military units in the process of their professional training in the military education system in accordance with the leading provisions of system, competence, contextual and subject methodological approaches); substantive (contains a system of their management knowledge); subjective (contains the process of interaction between the subject of teaching - the teacher (s) and the subject of educational activity - the cadet (s)); methodical (contains organizational forms, methods, methodical techniques and methods of formation of managerial competence of officers - future chiefs of physical training and sports of military units in the process of their professional training in the military education system); diagnostic-resultative (contains criteria and indicators for diagnosing the formation of managerial competence of officers - future chiefs of physical training and sports of military units; levels of its formation (low, sufficient, optimal, progressive).

Keywords: pedagogical modeling, model, blocks, professional integrity, commissioned officer, development

References

1. Анісімов М. В. Теоретико-методологічні основи прогнозування моделей у професійно-технічних навчальних закладах. Київ−Кіровоград : ПОЛІУМ, 2011. 464 с.

2. Костів С. Ф., Ягупов В. В. Педагогічне моделювання розвитку

психофізичної витривалості майбутніх професіоналів військового управління на етапі оперативно-тактичної підготовки. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. № 28. Т. 2. С. 172–180. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/28.208670

3. Лазарєв М. І. Полісистемне моделювання змісту технологій навчання загальноінженерних дисциплін : монографія. Харків : Вид-во НФаУ, 2003. 356 с.

4. Лодатко Є. О. Моделювання педагогічних систем і процесів : монографія. Слов’янськ : СДПУ, 2010. 148 с.

5. Мещанінов О. П. Сучасні моделі розвитку університетської освіти в Україні: теорія і методика : дис. ... д-ра наук : 13.00.04. 2005. 509 с.

6. Погребняк Д. В. Педагогічне моделювання розвитку фахової компетентності начальників фізичної підготовки і спорту військових частин Збройних сил України у системі післядипломної освіти. Інноваційна педагогіка : науковий журнал. 2019. Вип. 18 (2). С. 67–72.

7. Подласый И. П. Педагогика : новый курс : учеб. для студ. высш. учеб, заведений : в 2 кн. М. : ВЛАДОС, 2003. Кн. 1: Общие основы. Процесс обучения.

8. Семенова А. В. Парадигмальне моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів : монографія. Одеса : Юридична література, 2009. 504 с.

9. Тракалюк О. Л., Ягупов В. В. Модель развития специальной компетентности должностных лиц кадровых органов Вооруженных сил Украины. Вестник Удмуртского университета. Философия. Социология. Психология. Педагогика : электронный научный журнал. 2013. Вып. 4. С. 67–74. URL: http://lib.iitta.gov.ua (дата звернення: 04.02.2019).

10. Філософський словник. Вид. 2-ге, переробл. і доп. / За ред. В. І. Шинкарука. Київ : Голов. ред. УРЕ, 1986. 800 с.

11. Ягупов В. В. Моделирование профессиональной компетентности выпускников профессиональных учебных заведений. Нові технології навчання : [зб. наук. пр. / гол. ред. Гребельник О.П.]. 2013. Вип. 76. С. 144–152.

12. Ягупов В. В. Обучающийся в профессиональном учебном заведении как субъект педагогического процесса. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. : Педагогічні та психологічні науки. 2014. № 4. С. 365–377. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/znpnapv_ppn_2014_4_34.pdf

13. Ягупов В. В. Управлінська культура офіцерів як системна психолого-педагогічна проблема. Військова освіта . 2013. № 2. С. 205–213. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vios_2013_2_25.pdf

14. Якубовські М. А. Теоретико-методологічні основи математичного моделювання професійної діяльності вчителя : автореф. … д-ра пед. наук 13.00.04 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. К. : 2004. 40 с.

15. Bielikov I. Pedagogical modeling of the formation of organizational competence in future specialists in physical culture and sports of the Armed Forces of Ukraine. ScienceRise: Pedagogical Education. 2022. 5 (50). Р. 4–8. Doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.265102

16. Campbell T., Oh P. S., Maughn M., Kiriazis N., Zuwallack R. A Review of Modeling Pedagogies: Pedagogical Functions, Discursive Acts, and Technology in Modeling Instruction. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technolog, Education. 2015. Vol. 11, № 1. P. 159–176.

17. Kyva V. Yu., Yahupov V. V. Pedagogical modelling of development of information and communication competence of professors of distance learnin military education system. Applied Researches in Technics, Technologies and Education : Journal of the Faculty of Technics and Technologies. 2019. No 7(3). P. 224–232.

18. Sierra R. Modelo teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana, 2008. P. 202.





REFERENCES

1. Anisimov M. V. Teoretyko-metodolohichni osnovy prohnozuvannia modelei u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh. Kyiv−Kirovohrad : POLIUM, 2011. 464 s.

2. Kostiv S. F., Yahupov V. V. Pedahohichne modeliuvannia rozvytku

psykhofizychnoi vytryvalosti maibutnikh profesionaliv viiskovoho upravlinnia na etapi operatyvno-taktychnoi pidhotovky. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 2020. Vyp. № 28. T. 2. S. 172–180. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/28.208670

3. Lazariev M. I. Polisystemne modeliuvannia zmistu tekhnolohii navchannia zahalnoinzhenernykh dystsyplin : monohrafiia. Kharkiv : Vyd-vo NFaU, 2003. 356 s.

4. Lodatko Ye. O. Modeliuvannia pedahohichnykh system i protsesiv : monohrafiia. Sloviansk : SDPU, 2010. 148 s.

5. Meshchaninov O. P. Suchasni modeli rozvytku universytetskoi osvity v Ukraini: teoriia i metodyka : dys. ... d-ra nauk : 13.00.04. 2005. 509 s.

6. Pohrebniak D. V. Pedahohichne modeliuvannia rozvytku fakhovoi kompetentnosti nachalnykiv fizychnoi pidhotovky i sportu viiskovykh chastyn Zbroinykh syl Ukrainy u systemi pisliadyplomnoi osvity. Innovatsiina pedahohika : naukovyi zhurnal. 2019. Vyp. 18 (2). S. 67–72.

7. Podlasыi Y. P. Pedahohyka : novыi kurs : ucheb. dlia stud. vыssh. ucheb, zavedenyi : v 2 kn. M. : VLADOS, 2003. Kn. 1: Obshchye osnovы. Protsess obuchenyia.

8. Semenova A. V. Paradyhmalne modeliuvannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv : monohrafiia. Odesa : Yurydychna literatura, 2009. 504 s.

9. Trakaliuk O. L., Yahupov V. V. Model razvytyia spetsyalnoi kompetentnosty dolzhnostnыkh lyts kadrovыkh orhanov Vooruzhennыkh syl Ukraynы. Vestnyk Udmurtskoho unyversyteta. Fylosofyia. Sotsyolohyia. Psykholohyia. Pedahohyka : эlektronnыi nauchnыi zhurnal. 2013. Vыp. 4. S. 67–74. URL: http://lib.iitta.gov.ua (data zvernennia: 04.02.2019).

10. Filosofskyi slovnyk. Vyd. 2-he, pererobl. i dop. / Za red. V. I. Shynkaruka. Kyiv : Holov. red. URE, 1986. 800 s.

11. Yahupov V. V. Modelyrovanye professyonalnoi kompetentnosty vыpusknykov professyonalnыkh uchebnыkh zavedenyi. Novi tekhnolohii navchannia : [zb. nauk. pr. / hol. red. Hrebelnyk O.P.]. 2013. Vyp. 76. S. 144–152.

12. Yahupov V. V. Obuchaiushchyisia v professyonalnom uchebnom zavedenyy kak subъekt pedahohycheskoho protsessa. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Ser. : Pedahohichni ta psykholohichni nauky. 2014. № 4. S. 365–377. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/znpnapv_ppn_2014_4_34.pdf

13. Yahupov V. V. Upravlinska kultura ofitseriv yak systemna psykholoho-pedahohichna problema. Viiskova osvita . 2013. № 2. S. 205–213. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vios_2013_2_25.pdf

14. Yakubovski M. A. Teoretyko-metodolohichni osnovy matematychnoho modeliuvannia profesiinoi diialnosti vchytelia : avtoref. … d-ra ped. nauk 13.00.04 / Instytut pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy. K. : 2004. 40 s.

15. Bielikov I. Pedagogical modeling of the formation of organizational competence in future specialists in physical culture and sports of the Armed Forces of Ukraine. ScienceRise: Pedagogical Education. 2022. 5 (50). Р. 4–8. Doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.265102

16. Campbell T., Oh P. S., Maughn M., Kiriazis N., Zuwallack R. A Review of Modeling Pedagogies: Pedagogical Functions, Discursive Acts, and Technology in Modeling Instruction. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technolog, Education. 2015. Vol. 11, № 1. P. 159–176.

17. Kyva V. Yu., Yahupov V. V. Pedagogical modelling of development of information and communication competence of professors of distance learnin military education system. Applied Researches in Technics, Technologies and Education : Journal of the Faculty of Technics and Technologies. 2019. No 7(3). P. 224–232.

18. Sierra R. Modelo teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana, 2008. P. 202.
Published
2022-12-29
How to Cite
Ягупов, В., & Шостак, Р. (2022). Pedagogical modeling of the formation of management competence of future specialists in physical culture and sports of the armed forces of Ukraine. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 14(27). https://doi.org/10.33296/2707-0255-14(27)-15