The management of secondary school in the conditions of blended learning
Abstract
The article provides theoretical analysis of the management of secondary school under the conditions of blended learning. The problems that arise during the organization of educational process under martial law are highlighted. The content of the concepts of "management", "management of educational institution", "blended learning" is considered. In order to organize a highly effective educational process under the conditions of blended learning in secondary school, it is necessary to study and take into account the peculiarities of management activities. It is noted that an integral part of the management is a process of its implementation, which consists of successive stages and is commonly referred to as a universal management cycle, that consists of development and decision-making, modeling, organization, regulation, control, correction, etc. It is emphasized that the main purpose of management is to ensure the stable functioning and development of an educational institution. Therefore, the managerial activity of the head of secondary school under the conditions of blended education requires a high level of information culture, which implies the widespread use of computer-oriented methods, electronic learning tools and distance learning in the management and educational processes. It has been proved that distance learning is one of the areas of management of secondary school under the conditions of blended learning, and distance learning technologies can be considered as a natural stage in the evolution of the traditional education system from the blackboard to the electronic board and computer-based learning systems, from the book library to the electronic library, from the regular classroom to the virtual classroom.
The article identifies the prospects for further consideration of the issue of managing secondary school under the conditions of blended learning
References
2. Рожнова Т. Є. Управління професійно-технічним навчальним закладом на засадах інноваційних технологій: дис. … канд. пед. наук: 13.00.06. Київ, 2012. 285 с., с. 15.
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т.Бусел. – К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2001. – 1440 с., с. 518.
4. Маслов В. І. Наукові основи та функції процесу управління загальноосвітніми навчальними закладами : навч. посіб. / Валентин Іванович Маслов. – Т. : Астон, 2007. – 150 с..
5. Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні : монографія / Галина Василівна Єльникова. – К. : ДАККО, 1999. – 303 с.
6. Ващенко Л. М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону : монографія / Людмила Миколаївна Ващенко. – К. : Видав. об’єднання «Тираж», 2005. – 380 с.
https://sqe.gov.ua/zmishane-navchannya-yak-organizuvati-yaki/.
7. Віролайнен О. В. Особливості управлінської діяльності в умовах упровадження технологій змішаного навчання в закладі загальної середньої освіти. Нова педагогічна думка. 2021. № 3(107). С. 20–25.
8. Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. МОНУ, Інститут освітньої аналітики. К.:2022., 358с.. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Inform-analityc.zbirn-Osvita.Ukrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu.22.08.2022.pdf.
9. Технологія змішаного навчання в системі відкритої післядипломної освіти: підручник / за заг. ред. В. В. Олійника, ред. кол.: С. П. Касьян, Л. Л. Ляхоцька, Л. В. Бондаренко. Київ : ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», 2019. 196 с..
References
1. Savliuk S. The Management of general secondary educational institutions in the context of the introduction of distance learning technologies. Series "Pedagogy". Issue 9 (17), 2020. URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/271/245.
2. Rozhnova T. E. The management of a vocational educational institution on the basis of innovative technologies: PhD: 13.00.06. Kyiv, 2012. 285 p., p. 15.
3. The Great Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language / compiled and edited by V. T. Busel - K.: Irpin: Perun, 2001. 1440 p., p. 518.
4. Maslov V. I. The scientific bases and functions of the process of management of the general educational institutions: a textbook / Valentyn Maslov. - T. : Aston, 2007. - 150 p..
5. Yelnikova G.V. The scientific bases of the development of general secondary educational management in the region: monograph / Halyna Vasylivna Yelnikova. - K.: DAKKO, 1999. - 303 p.
6. Vashchenko L.N. The management of innovative processes in general secondary education in the region: monograph / Lyudmyla Mykolaivna Vashchenko. - Kyiv: Tirazh Publishing Association, 2005. - 380 p.
7. https://sqe.gov.ua/zmishane-navchannya-yak-organizuvati-yaki/.
8. Virolainen O. V. The features of managerial activity in the context of the introduction of blended learning technologies in general secondary education. New pedagogical thought. 2021. № 3(107). С. 20-25.
9. Education of Ukraine under martial law. Information and analytical collection. MESU, Institute of Educational Analytics. K.: 2022. 358 pp. Access mode: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Inform-analityc.zbirn-Osvita.Ukrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu.22.08.2022.pdf.
10. The technology of blended learning in the system of open postgraduate education: textbook / edited by V. Oliynyk, editors: S. Kasyan, L. Lyakhotska, L. Bondarenko. Bondarenko. Kyiv: SHEI "Univ. of Management Education", 2019. 196 с.