Organization of a pilot test of the developed model of development management of creative potential of teachers of the Ukrainian language and literature


  • Тетяна Короід

Abstract

The article substantiates the content and essence of the model of development management of the creative potential of teachers in non-formal education, Current issues of organization of experimental verification of the developed model and support of in-depth analysis of formation of teachers’ reputation and image of education institutions were highlighted. The role of the agents-managers of changes, increasingly turning to the scientific concepts of strategic marketing and management has been considered. The transformation affected the activities of domestic education institutions, the process of their management, therefore the interest of managers is explained not only by the transformation and reconstruction processes but also by the processes of globalization of world education changes, increasing national and international competition in education services.

It has been proved that qualitative management of the development of the teachers’ creative potential in modern society during wartime is one of the main tasks of the same society, since the effective organization of innovations is subject to quality management. On the basis of which the metamorphoses of personality, its encouragement, self-education, work on oneself are revealed. Attention is paid to the urgency of the introduction in education institutions of a model of management of the creative potential of teachers of the Ukrainian language and literature as an education need regarding the impact on the formation and retention of a positive reputation and quality of the organization in-service training of teachers, their motivation, attitude to obtaining new knowledge and awareness of the ongoing changes in Ukraine.

It was noted that the success and effectiveness of the development of the creative potential of teachers of education institutions in the context of the qualitative management of this development by the administration depends on a reasonable combination of self-actualization of the personality, theirs free choice and respect for and the understanding, competence and desire of the management itself, which promotes pedagogical innovation, increase the role of knowledge in all areas of activity.

Keywords: management model, SMART-, SWOT-, PEST - analysis, methodological approaches, laws and regularities, subjects and objects, agents of changes, reputation, positioning.

References

1. Ануфрієва О., Оцінка готовності науково-педагогічних працівників до здійснення науково-дослідної роботи, с. 3. https://lib.iitta.gov.ua/7054/1/Стаття_3.pdf

2. Ентоні Стаффорд Бір, Мозок фірми // Розділ 3. Масштаби проблеми. – 2005

3. Єльникова Г. В., Борова Т. А., Рябова З. В. та ін. «Адаптивне управління: міжгалузеві зв’язки, науково-прикладний аспект»: Кол. Монографія, Мачулин, 2017, 440 с.

4. Короід Т., Адаптивне управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти і воєнного стану// Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2022. № 6 (207): Новітні підходи до організації навчання в закладах освіти, 76 с., с. 21-26. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/269843/266924

5. Короід Т., Характеристика моделі управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти // Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2022. № 5 (206): Новаторський поклик освітян України в умовах воєнного стану, 132с., с. 60-70. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/266315/264267

6. Кравченко, Рябова З. В. та ін. «Адаптивні процеси в національній системі освіти», збірник матеріалів V всеукраїнського наукового форуму, Харків: Мачулин, 2020, 111 с. URL: http://adaptive.org.ua/files/zbirka_forum.pdf

7. Мармаза О. І., Основи теорії менеджменту / О. І. Мармаза, – X.: «Планета-принт», 2015, – 139 с., с. 95. URL:

https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstream/123456789/1671/1/Мармаза%20О.%20І.%20Основи%20теорії%20менеджменту%20.pdf

8. Махиня Т. А., Визначення сильних і слабких сторін діяльності навчального закладу у процесі дослідження його внутрішнього середовища, Народна освіта / Електронне наукове фахове видання, 2015. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3641

9. Митцева О., Інтерактивні методи формування позитивного професійного іміджу майбутнього фахівця з інформаційних технологій, с. 140. URL: file:///C:/Users/admin/Downloads/adminojs,+19.pdf

10. Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність: Науково-методичний збірник/ за загальною ред. С. М. Шкарлета. Київ-Чернівці «Букрек». 2022.140 с.,с. 11

11. Рябова З., Кваліметричний підхід до оцінювання якості надання освітніх послуг, с.5. URL: file:///C:/Users/admin/Downloads/107-Article%20Text-133-1-10-20190223.pdf

12. Саух П., Якість освіти як індикатор рівня життя інформаційного суспільства. URL: https://studentam.net.ua/content/view/7559/97/

13. Сергеєва Л. М., Управління розвитком професійного навчального закладу: праксеологічні засади: навч. посіб. / За наук. ред. Л. М. Сергеєвої, Т. О. Лукіної. / Л. М. Сергеєва, Т. О. Лукіна, Ю. С. Красильник, О. В. Пащенко, Т. І. Стойчик, В. О. Купрієвич. – Київ: Видавництво ліра-К, 2017. – 124 с., с. 7. URL: https://lib.iitta.gov.ua/723686/1/Управління%20розвитком%20професійного%20навчального%20закладу.pdf pdf

14. Тимошко Г., До проблеми управління інноваційними процесами в загальноосвітніх навчальних закладах, с. 133. URL: https://lib.iitta.gov.ua/721571/1/57_2017__.pdf



References

1. Anufriieva O., Otsinka hotovnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv do zdiisnennia naukovo-doslidnoi roboty, s. 3. URL: https://lib.iitta.gov.ua/7054/1/Стаття_3.pdf

2. Entoni Stafford Bir, Mozok firmy // Rozdil 3. Masshtaby problemy. – 2005

3. Ielnykova H. V., Borova T. A., Riabova Z. V. ta in. «Adaptyvne upravlinnia: mizhhaluzevi zviazky, naukovo-prykladnyi aspekt»: Kol. Monohrafiia, Machulyn, 2017, 440 s.

4. Koroid T., Adaptyvne upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi osvity i voiennoho stanu // Imidzh suchasnoho pedahoha : elektron. nauk. fakh. zhurn. (katehoriia «B»). 2022. № 6 (207): Novitni pidkhody do orhanizatsii navchannia v zakladakh osvity, 76 s., s. 21-26. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/269843/266924

5. Koroid T., Kharakterystyka modeli upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi osvity // Imidzh suchasnoho pedahoha : elektron. nauk. fakh. zhurn. (katehoriia «B»). 2022. № 5 (206): Novatorskyi poklyk osvitian Ukrainy v umovakh voiennoho stanu, 132s. , s. 60-70 . URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/266315/264267

6. Kravchenko, Riabova Z. V. ta in. «Adaptyvni protsesy v natsionalnii systemi osvity», zbirnyk materialiv V vseukrainskoho naukovoho forumu, Kharkiv: Machulyn, 2020, 111 s. URL: http://adaptive.org.ua/files/zbirka_forum.pdf

7. Marmaza O. I., Osnovy teorii menedzhmentu / O. I. Marmaza, – X.: «Planeta-prynt», 2015, – 139 s., s. 95. . URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstream/123456789/1671/1/Мармаза%20О.%20І.%20Основи%20теорії%20менеджменту%20.pdf.pdf

8. Makhynia T. A., Vyznachennia sylnykh i slabkykh storin diialnosti navchalnoho zakladu u protsesi doslidzhennia yoho vnutrishnoho seredovyshcha, Narodna osvita / Elektronne naukove fakhove vydannia, 2015. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3641

9. Myttseva O., Interaktyvni metody formuvannia pozytyvnoho profesiinoho imidzhu maibutnoho fakhivtsia z informatsiinykh tekhnolohii, s. 140. URL:

file:///C:/Users/admin/Downloads/adminojs,+19.pdf

10. Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. Innovatsiina ta proiektna diialnist: Naukovo-metodychnyi zbirnyk/ za zahalnoiu red. S. M. Shkarleta. Kyiv-Chernivtsi «Bukrek». 2022.140 s.,s. 11

11. Riabova Z., Kvalimetrychnyi pidkhid do otsiniuvannia yakosti nadannia osvitnikh posluh, s.5. URL: file:///C:/Users/admin/Downloads/107-Article%20Text-133-1-10-20190223.pdf

12. Saukh P., Yakist osvity yak indykator rivnia zhyttia informatsiinoho suspilstva. URL: https://studentam.net.ua/content/view/7559/97/

13. Serheieva L. M., Upravlinnia rozvytkom profesiinoho navchalnoho zakladu: prakseolohichni zasady: navch. posib. / Za nauk. red. L. M. Serheievoi, T. O. Lukinoi. / L. M. Serheieva, T. O. Lukina, Yu. S. Krasylnyk, O. V. Pashchenko, T. I. Stoichyk, V. O. Kupriievych. – Kyiv: Vydavnytstvo lira-K, 2017. – 124 s., s. 7. URL: https://lib.iitta.gov.ua/723686/1/Управління%20розвитком%20професійного%20навчального%20закладу.pdf.pdf

14. Tymoshko H., Do problemy upravlinnia innovatsiinymy protsesamy v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh, s. 133. URL: https://lib.iitta.gov.ua/721571/1/57_2017__.pdf
Published
2022-12-29
How to Cite
Короід, Т. (2022). Organization of a pilot test of the developed model of development management of creative potential of teachers of the Ukrainian language and literature. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 14(27). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/497
Section
1. Adaptive management in educational theory