Learning the Ukrainian language as a foreign language in language didactic discourse: stages of development and formation


  • Марія Цуркан

Abstract

The article describes the stages of development and formation of the methodology of teaching the Ukrainian language as a foreign language, in particular it is stated that it contains two main components: the first is based on the achievements of psychology, pedagogy, linguistics, psycholinguistics, logic, linguistic didactics; the second reflects the multi-vector developments of practitioners in the field of language teaching. It was noted that the method of teaching Ukrainian as a foreign language is an effective tool for popularizing the Ukrainian language in the world community of specialists representing various fields thanks to the activation of research on the problem of optimizing the process of learning Ukrainian by a foreigner. As a result of the analysis of the stages of formation and development of the methodology of teaching the Ukrainian language as a foreign language, the tendency to standardize the requirements for the levels of Ukrainian language proficiency, the conceptualization of the principles and approaches to teaching the Ukrainian language as a foreign language, which is accompanied by support at the state level and is an important achievement of the modern methodology of teaching the Ukrainian language, has been determined as foreign. The analysis and synthesis of the history of the development of the methodology of teaching the Ukrainian language as a foreign language enabled the conclusion that at the stage of its formation, the methodology of teaching the Ukrainian language as a foreign language was in the "force field" of the methodology of teaching foreign languages ​​and the methodology of teaching the Russian language as a foreign language. However, recently there has been a tendency to standardize and systematize one's own terminological system and establish the lexical minimums of the Ukrainian language in accordance with the various specialties of foreign students.

Keywords: Ukrainian language as a foreign language, language teaching method, foreign communicator, direction of linguistic didactics.

References

Бадер В. Теоретичні засади побудови електронного підручника з української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2008. Вип. 3. С. 105–110.

2. Від викладання української мови іноземцям до мовної політики: що обіцяє Державний стандарт. URL : https://ucu.edu.ua/news/vid-vykladannya-ukrayinskoyi-movy-inozemtsyam-movnoyi-polityky-shho-obitsyaye-derzhavnyj-standart-z-ukrayinskoyi-movy-yak-inozemnoyi/.

3. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / [наук. ред. укр. вид. д-р пед. наук, проф. С. Ніколаєва]. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.

4. Костюк С. Лінгводидактичні основи формування компетентностей міжкультурної комунікації студентів-іноземців у процесі навчання української мови. Філологічні студії. 2016. Вип. 15. С. 267–277.

5. Кочан І. Становлення і розвиток методики викладання української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української як іноземної. Львів, 2012. Вип. 7. С. 17–23.

6. Палінська О. Принципи оптимізації роботи на занятті з української мови як іноземної. Българска украинистика, 2012. Брой 1. С. 104–115.

7. Пальчикова О. Реалізація крос-культурного підходу до навчання української мови іноземних студентів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «теорія та методика навчання (українська мова)». Київ : Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 20 с.

8. Сербенська О. Українська мова як об’єкт вивчення для іноземців (соціо-психолінгвістичний аспект). Українська мова як іноземна. Проблеми методики викладання : зб. матеріалів міжнародної наукової конференції. Львів : Каменяр, 1994. С. 14–20.

9. Сергієнко Т. Підходи до навчання української мови як іноземної в медичних університетах. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 6 (70). С. 153–165.

10. Субота Л. Система формування комунікативної компетентності іноземних студентів фармацевтичних спеціальностей у процесі навчання української і російської мови : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02. Херсон, 2019. 496 с.

11. Туркевич О. Методика викладання української мови як іноземної: основні тенденції становлення терміносистеми протягом 90-х років ХХ століття. Studia ukrainica Posnaniensia. Zeszyt 1. Poznan, 2013. C. 231–237.

12. Туркевич О. Методика викладання української мови як іноземної: розвиток науки і становлення терміна. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2009. Вип. 4. С. 137–144.

13. Ушакова Н. Багатоаспектна модель підручника з російської мови для іноземних студентів у вищих навчальних закладах України : автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.02. Херсон, 2010. 46 с.

14. Швець Г. Становлення методики викладання української мови як іноземної. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 39 (4). С. 361–369.

REFERENCES

1. Bader V. Teoretychni zasady pobudovy elektronnoho pidruchnyka z ukrainskoi movy yak inozemnoi. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi. 2008. Vyp. 3. S. 105–110.

2. Vid vykladannia ukrainskoi movy inozemtsiam do movnoi polityky: shcho obitsiaie Derzhavnyi standart. URL : https://ucu.edu.ua/news/vid-vykladannya-ukrayinskoyi-movy-inozemtsyam-movnoyi-polityky-shho-obitsyaye-derzhavnyj-standart-z-ukrayinskoyi-movy-yak-inozemnoyi/.

3. Zahalnoievropeiski rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia / [nauk. red. ukr. vyd. d-r ped. nauk, prof. S. Nikolaieva]. Kyiv : Lenvit, 2003. 273 s.

4. Kostiuk S. Linhvodydaktychni osnovy formuvannia kompetentnostei mizhkulturnoi komunikatsii studentiv-inozemtsiv u protsesi navchannia ukrainskoi movy. Filolohichni studii. 2016. Vyp. 15. S. 267–277.

5. Kochan I. Stanovlennia i rozvytok metodyky vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi yak inozemnoi. Lviv, 2012. Vyp. 7. S. 17–23.

6. Palinska O. Pryntsypy optymizatsii roboty na zaniatti z ukrainskoi movy yak inozemnoi. Bъlharska ukraynystyka, 2012. Broi 1. S. 104–115.

7. Palchykova O. Realizatsiia kros-kulturnoho pidkhodu do navchannia ukrainskoi movy inozemnykh studentiv : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spets. 13.00.02 «teoriia ta metodyka navchannia (ukrainska mova)». Kyiv : Kyivskyi un-t im. B. Hrinchenka, 2016. 20 s.

8. Serbenska O. Ukrainska mova yak obiekt vyvchennia dlia inozemtsiv (sotsio-psykholinhvistychnyi aspekt). Ukrainska mova yak inozemna. Problemy metodyky vykladannia : zb. materialiv mizhnarodnoi naukovoi konferentsii. Lviv : Kameniar, 1994. S. 14–20.

9. Serhiienko T. Pidkhody do navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi v medychnykh universytetakh. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2017. № 6 (70). S. 153–165.

10. Subota L. Systema formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti inozemnykh studentiv farmatsevtychnykh spetsialnostei u protsesi navchannia ukrainskoi i rosiiskoi movy : dys. ... doktora ped. nauk : 13.00.02. Kherson, 2019. 496 s.

11. Turkevych O. Metodyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi: osnovni tendentsii stanovlennia terminosystemy protiahom 90-kh rokiv KhKh stolittia. Studia ukrainica Posnaniensia. Zeszyt 1. Poznan, 2013. C. 231–237.

12. Turkevych O. Metodyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi: rozvytok nauky i stanovlennia termina. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi. 2009. Vyp. 4. S. 137–144.

13. Ushakova N. Bahatoaspektna model pidruchnyka z rosiiskoi movy dlia inozemnykh studentiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy : avtoref. dys. … dokt. ped. nauk: 13.00.02. Kherson, 2010. 46 s.

14. Shvets H. Stanovlennia metodyky vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Pedahohika i psykholohiia. 2013. Vyp. 39 (4). S. 361–369.
Published
2022-12-29
How to Cite
Цуркан, М. (2022). Learning the Ukrainian language as a foreign language in language didactic discourse: stages of development and formation. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 14(27). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/496
Section
Foreign experience in the development of theory and practice of adaptive managem