Model of change management in an institution of secondary education


  • Оксана Горішна

Abstract

The article examines the structure and specifics of the components of the change management system model in the institution of general secondary education. The purpose of the article is to conduct an analysis of scientific achievements and the education of managerial practice regarding the modeling of the change management system in educational institutions and the justification of the components of the author's model. The urgency of the researched problem is due to the potential increase in the load on all structural units and collegial management bodies of the educational institution, as there is a need to develop a new internal policy regarding the management of the educational process in order to avoid resistance to innovations and innovations. Theoretical achievements regarding change management are analyzed, the conceptual apparatus that has already been developed is highlighted. Based on the analysis of the works of individual foreign scientists, new features in the explanation of the concepts of model and simulation are outlined.

The author's model of the change management system in the institution of general secondary education is proposed, which contains the following modules: motivational-target, theoretical-normative, organizational-management, diagnostic-corrective, result-prognostic. It is emphasized that the model is dynamic, the number of its elements and their content content in the modules has the ability to change according to the external and internal factors of the educational environment. The structure and content of each module are substantiated; its purpose and specifics are described; recommendations for use are given and it is shown how the structure of the module can be changed to specify a particular situation.It is noted that the appearance of new elements in the modules will not affect the overall efficiency of the model. All modules are organically connected and focused on the implementation of the goal of the control system model. The elements of each module are substantiated in terms of structure, content, purpose and specifics of implementation in the proposed change management system. It is proven that, from the point of view of the essence of management, the model contains all the necessary elements: goals, subjects, conditions, influence, management mechanisms, algorithms, resource provision, diagnostics, expected basic and intermediate results, that is, it can be used in the practice of managing an institution education

Prospects for further development require the study of each element of the system, in particular, the development of criteria for evaluating the effectiveness of the model and the method of calculating the coefficient of effectiveness of change management.

Keywords: educational institution, changes; change management, change team, change management system model, module, efficiency, results.

References

1. Боднар О. С. Часткові технології управління суб’єктами у системі аналітико-експертної діяльності в освіті. Імідж сучасного педагога. 2015. № 8. С. 15–18 . URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2015_8_5.

2. Боднар О. С., Горішна О. М. Функції управління закладом загальної середньої освіти в умовах змін. Імідж сучасного педагога. 6 (201), 2022. 510 с. URL:https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-6(201)-5-10.

3. Боднар О., Горішна О. Механізми подолання опору змінам у закладах загальної середньої освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, (2), 2021. С.180–189.

4. Верхоглядова Н. І. Класифікація ресурсів та її значення для управління ресурсозбереженням. Економічна наука. Інвестиції: практика та досвід. 2015, № 16. С. 27–31.

5. Гринчуцький В. І., Карапетян Е. Т., Погріщук Б. В. Економіка підприємства: Навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 304 с.

6. Демченко А. О., Момот О.І. Про сутність понять «ефективність» та «результативність» в економіці. Економічний вісник Донбасу. 2013, .№3 . С. 207–210. URL :http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvd_2013_3_29.

7. Дробот С. А. Сутність детермінантів розвитку та їх класифікація. Науковий вісник Ужгородського національного університету Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 22, частина 1, 2018. С.97-100 URL:http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/22_1_2018ua/22.pdf

8. Кіщак І., Слюсаренко А. Теоретико-методологічні підходи до формування організаційно-економічного механізму управління підприємством. Науковий вісник мну імені в. О. Сухомлинського. Економічні науки. 2019. № 1 (12), С. 49-56. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Economic-visnik-12-2019-10.pdf

9. Коврига С. Детермінанти політичного простору. Соціогуманітарні проблеми людини. № 4, 2010. С. 164–171. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/27420/

10. Лопатинський Ю. М., Тодорюк С. І. Детермінанти сталого розвитку аграрних підприємств: монографія; Чернівецький національний університет. Чернівці, 2015. 219 с.

11. Лузан П. Г. Суть і дефініція поняття «Педагогічна технологія». Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2013, №6. С. 12-18. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvipto_2013_6_4

12. Мармаза О. І. Менеджмент освітньої організації. Харків: ТОВ «Щедра садиба», 2017.126 с.

13. Нікітіна Н., Решетова І. Інноваційні технології освітнього менеджменту. Гуманізація навчально-виховного процесу. Слов’янський державний педагогічний університет. 2019, № 5 (97). С. 101–111. URL:http://gnvp.ddpu.edu.ua/article/view/196463.

14. Підласий І. П. Практична педагогіка або три технології. Інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2004. 616 с.

15. Прокопенко А. І., Рогова Т. В. Управління в сучасній системі освіти. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2013. 311 с. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstream/

16. Семенова С. М. Класифікація ризиків: систематизований підхід з метою управління. Вісник Хмельницького національного університету. 2020, № 4, Том 2. с.43–51 URL:http://journals.khnu.km.ua/vestnik/?p=4424.

17. Трач Ю.В. Віртуалізація освіти як явище сучасної культури. Культура і мистецтво у сучасному світі. 2018, (19). C.164–173. URL:https://doi.org/10.31866/2410-1915.19.2018.141370

18. Явдак М.Ю. Критерії оцінки результативності діяльності підприємства. Еономіка підприємства. Бізнес інформ. 2011, №12. C. 70–74. URL:http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2011-12_0-pages-70_74.pdf

19. Bodnar O., Boiko M., O. Horishna et.al. Conceptual essence of change of management models in the educational environment: theory and practice. Applied Linguistics: Research Journal. 2021. № 5 (8). С. 25–35. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23606

20. Bodnar O., Ivasiv O. Modelling and Assessment of Risk in Pedagogical Projects. Wybrane aspekty zarządzania i finansowania działalności podmiotów sektora publicznego i prywatnego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. 2019, t. 85, nr 2. P.53–65. DOI: 10.26349/zn.wsb.w.poznaniu.0085.04 URL:https://wydawnictwo.wsb.pl/85.pdf

21. Evaluation Guidelines. OECD. Paris. URL:https://www.oecd.org/dac/evaluation/seco_guidelines.pdf

22. Gilbert, J. K., & Boulter, C. J. (1998). Learning Science through Models and Modelling. In B. J. Fraser, & K. G. Tobin (Eds.), International Handbook of Science Education (pp. 53–56). London: Kluwer Academic. URL: https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1760779

23. McDonough III E.F., Kahn K.B. Using ‘hard’ and ‘soft’ technologies for global. New product development. R&D Management, 1996. 26 (3). URL:https://research.rug.nl/en/publications/abstract-van-edward-f-mcdonough-iii-and-kenneth-b-kahn-using-hard

24. Merriam-webster. Dictionary. URL: https://www.merriam-webster.com/dictionary/model

25. Peterson G.D. Ecological Paradigms Lost, Routes of Theory Change. Theoretical Ecology Series 2005. URL:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780120884599500182

26. Rogers K. Scientific modeling science. 2012. URL: https://www.britannica.com/science/scientific-modeling

27. Schwarz Ch. V., Reiser B.J., Davis E.A., Kenyon L., Achér A., Fortus D.,Yael Shwartz, Hug B, Krajcik J. Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners URL:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tea.20311

28. Schwarz Ch. V., White B. Metamodeling Knowledge: Developing Students’ Understanding of Scientific. Modeling cognition and instruction, 2005, 23(2), P.165–205. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 166 P. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Metamodeling-Knowledge%3A-Developing-Students'-of-Schwarz-White/baac90637f7d95a0922090cda9a3c0d34958f31b

29. Vukotich G. Аssembling the change management team The Importance of Change Management Training ATD, 2020. 4–6 p. URL:https://d22bbllmj4tvv8.cloudfront.net/a1/7a/8f8978374df1826b4c2fef08c3ea/195124-changemgmt-ebook-final.pdf?cm



REFERENCE



1. Bodnar O.S. (2015). Chastkovi tekhnolohii upravlinnia subiektamy u systemi analityko-ekspertnoi diialnosti v osviti. Imidzh suchasnoho pedahoha. № 8. S. 15–18. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2015_8_5 [in Ukrainian].

2. Bodnar O.S., Horishna O.M. (2022). Funktsii upravlinnia zakladom zahalnoi serednoi osvity v umovakh zmin. Imidzh suchasnoho pedahoha. (6(201). 510 s. URL:https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-6(201)-5-10 [in Ukrainian].

3. Bodnar O., Horishna O. (2021). Mekhanizmy podolannia oporu zminam u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, №2. S.180–189. [in Ukrainian].

4. Verkhohliadova N.I. (2015). Klasyfikatsiia resursiv ta yii znachennia dlia upravlinnia resursozberezhenniam. Ekonomichna nauka. Investytsii: praktyka ta dosvid. № 16. S. 27–31. [in Ukrainian].

5. Hrynchutskyi V.I., Karapetian E.T., Pohrishchuk B.V. (2010). Ekonomika pidpryiemstva: Navchalnyi posibnyk. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. 304 s. [in Ukrainian].

6. Demchenko A. O., Momot O.I. (2013). Pro sutnist poniat «efektyvnist» ta «rezultatyvnist» v ekonomitsi. Ekonomichnyi visnyk Donbasu. №3. S. 207-210. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvd_2013_3_29. [in Ukrainian].

7. Drobot S.A. (2018). Sutnist determinantiv rozvytku ta yikh klasyfikatsiia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. Vypusk 22, chastyna 1. S.97-100 URL:http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/22_1_2018ua/22.pdf [in Ukrainian].

8. Kishchak I., Sliusarenko A. (2019). Teoretyko-metodolohichni pidkhody do formuvannia orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu upravlinnia pidpryiemstvom. Naukovyi visnyk mnu imeni v. O. Sukhomlynskoho. Ekonomichni nauky. № 1 (12), S. 49-56. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Economic-visnik-12-2019-10.pdf [in Ukrainian].

9. Kovryha S. (2010). Determinanty-politychnoho prostoru. Sotsiohumanitarni problemy liudyny. № 4. S. 164–171 URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/27420/ [in Ukrainian].

10. Lopatynskyi Yu.M., Todoriuk S.I. (2015). Determinanty staloho rozvytku ahrarnykh pidpryiemstv: monohrafiia; Chernivetskyi natsionalnyi universytet. Chernivtsi. 219 s. [in Ukrainian].

11. Luzan P.H.(2013). Sut i definitsiia poniattia «Pedahohichna tekhnolohiia». Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy. Profesiina pedahohika. №6. S. 12-18. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvipto_2013_6_4 [in Ukrainian].

12. Marmaza O.I. (2017). Menedzhment osvitnoi orhanizatsii. Kharkiv: TOV «Shchedra sadyba». 126 s. [in Ukrainian].

13. Nikitina N., Reshetova I. (2019). Innovatsiini tekhnolohii osvitnoho menedzhmentu. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu. Slovianskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet. № 5 (97). S. 101-111. URL:http://gnvp.ddpu.edu.ua/article/view/196463 [in Ukrainian].

14. Pidlasyi I.P. (2004). Praktychna pedahohika abo try tekhnolohii. Interaktyvnyi pidruchnyk dlia pedahohiv rynkovoi systemy osvity. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo». 616 s. [in Ukrainian].

15. Prokopenko A.I., Rohova T.V. (2013). Upravlinnia v suchasnii systemi osvity. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody. 311 s. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstream [in Ukrainian].

16. Semenova S. M. (2020). Klasyfikatsiia ryzykiv: systematyzovanyi pidkhid z metoiu upravlinnia. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. № 4, Tom 2. s.43-51 URL:http://journals.khnu.km.ua/vestnik/?p=4424 [in Ukrainian].



17. Trach Yu.V. (2018).Virtualizatsiia osvity yak yavyshche suchasnoi kultury. Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti. (19). C.164–173. URL:https://doi.org/10.31866/2410-1915.19.2018.141370 [in Ukrainian].

18. Yavdak M.Iu. (2011). Kryterii otsinky rezultatyvnosti diialnosti pidpryiemstva. Economika pidpryiemstva. Biznes inform. №12. C. 70-74. URL:http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2011-12_0-pages-70_74.pdf [in Ukrainian].

20. Bodnar O., Ivasiv O. (2019). Modelling and Assessment of Risk in Pedagogical Projects. Wybrane aspekty zarządzania i finansowania działalności podmiotów sektora publicznego i prywatnego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. t. 85, nr 2. P.53–65. DOI: 10.26349/zn.wsb.w.poznaniu.0085.04 URL:https://wydawnictwo.wsb.pl/85.pdf

21. Evaluation Guidelines. OECD. Paris. URL:https://www.oecd.org/dac/evaluation/seco_guidelines.pdf

22. Gilbert, J. K., & Boulter, C. J. (1998). Learning Science through Models and Modelling. In B. J. Fraser, & K. G. Tobin (Eds.), International Handbook of Science Education (pp. 53–56). London: Kluwer Academic. URL: https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1760779

23. McDonough III E.F., Kahn K.B. (1996).Using ‘hard’ and ‘soft’ technologies for global. New product development. R&D Management, 26 (3). URL:https://research.rug.nl/en/publications/abstract-van-edward-f-mcdonough-iii-and-kenneth-b-kahn-using-hard

24. Merriam-webster. Dictionary. URL: https://www.merriam-webster.com/dictionary/model

25. Peterson G.D. (2005). Ecological Paradigms Lost, Routes of Theory Change. Theoretical Ecology Series URL:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780120884599500182

26. Rogers K. (2012). Scientific modeling science. URL: https://www.britannica.com/science/scientific-modeling

27. Schwarz Ch. V., Reiser B.J., Davis E.A., Kenyon L., Achér A., Fortus D.,Yael Shwartz, Hug B, Krajcik J. (2005). Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners URL:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tea.20311

28. Schwarz Ch. V., White B. (2005). Metamodeling Knowledge: Developing Students’ Understanding of Scientific. Modeling cognition and instruction, 23(2), P.165–205. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 166 P. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Metamodeling-Knowledge%3A-Developing-Students'-of-Schwarz-White/baac90637f7d95a0922090cda9a3c0d34958f31b

29. Vukotich G. (2020). Аssembling the change management team The Importance of Change Management Training ATD, 4–6 p. URL:https://d22bbllmj4tvv8.cloudfront.net/a1/7a/8f8978374df1826b4c2fef08c3ea/195124-changemgmt-ebook-final.pdf?cm
Published
2022-04-28
How to Cite
Горішна, О. (2022). Model of change management in an institution of secondary education. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 13(25). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/468
Section
Foreign experience in the development of theory and practice of adaptive managem