Development of professional competences of teachers in military conditions: management aspect


  • Людмила Лузан

Abstract

Analyzed the practical experience of the Municipal Higher Educational Institution "Kharkiv Academy of Lifelong Education" in developing the professional competence of teachers in a martial law, namely: the managerial aspect. The essence of the concept of "adaptation", "adaptability", "adaptive control" is defined. The leading signs of adaptive management and the essence of the organic combination of the goal of the manager and the desire of the performer based on the development of flexible models of activity are considered; the coordination (partnership) links that prevail in adaptive control are indicated. A review of scientific papers on the issue of adaptive management in institutions of postgraduate pedagogical education has been carried out. The attention is focused on the understanding of adaptability in vocational education as a social category, namely, that a modern teacher must adapt to the changing conditions of professional challenges. It is noted that the professional adaptation of a teacher is determined, formed and proceeds not only in the process of pedagogical activity, but also in preparation for the implementation of the educational process, and therefore, in advanced training and retraining.

The ways of implementation of the educational process in the conditions of martial law are indicated. Shown on the example of the Municipal Higher Educational Institution "Kharkiv Academy of Lifelong Education" close relationship, cooperation, constant dialogue and interaction with teachers of the Kharkiv region for advanced training and methodological support. A comprehensive program is provided according to the model, which has the following components: target audience, purpose and objectives, main directions for advanced training of teaching staff, form of advanced training, expected educational results of teacher training. The structure of the program is presented on the example of a comprehensive educational program for advanced training of teachers in the direction of "Ukrainian language and literature", which consists of 4 modules. On the basis of a survey on distance learning, methodological recommendations and proposals for teachers on the implementation of the educational process under martial law were identified.

Attention is focused on the fact that in the conditions of martial law in the country, adaptive management should become a priority, be actively introduced into educational life, teachers should actively build participation in the implementation of educational policy.

Keywords: Adaptation, Adaptability, Adaptive Management, Advanced Training Courses in Institutions of Postgraduate Pedagogical Education

References

1. Єльникова Г. В. Адаптивні технології в освіті Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика». Серія «Педагогіка». 2017. № 3(5). URL: http://am.eor.in.ua/images/adapt/Vol.3ped5 /17ped3_5yelnikova_r.pdf

2. Єльникова Г. В. Основи адаптивного управління [тексти лекцій]. Київ: ЦІППО АПН України. 2002. 133 с.

3. Звіт аналітичного центру Gedos «Освіта і війна в Україні (24 лютого – 1 квітня 2022)» URL: http://gedos.org.ua

4. Капустін І. Аналітична довідка КВНЗ «Харківська академія непевної освіти» «Про результати анкетування педагогічних працівників щодо дистанційного навчання в умовах воєнного стану». 2022. URL: https://docs.google.com/document/d/1DXM39TkdaSC2zKn4uI_SwzcLJyJEoCWZVWzJloj9D0A/edit

5. Комплексна освітня програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників за напрямом «українська мова та література». Харків: ХАНО. 2021 (Затверджено вченою радою КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» протокол № 8 від «24» грудня 2021) URL: http://edu-post-diploma.kharkov.ua/?page_id=5146

6. План розміщення навчальних матеріалів курсів підвищення кваліфікації, фахових та тематичних спецкурсів (за вибором) для керівних кадрів та педагогічних працівників закладів освіти Харківської області в асинхронному режимі URL: http://newdl.edu-post-diploma.kharkov.ua

7. Професійний стандарт за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)" Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 23.12.2020 № 2736-20 URL:https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915 -20#Text

8. Ячменьова В. М. Сутність понять “адаптація” та “адаптивність”. − URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/18798/1/72-346- 353.pdf, с. 352

9. Матеріали анкетування. URL: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdG1wfw3tURKehtLqNu0m2uiGSL9PhAUfM9KOW_RxLqeof49g/viewform

10. Закон про освіту. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1920-osvtny-protses-prava-ta-obovyazki-pedagogchnih-pratsvnikv

11. Освітній процес: права та обов’язки педагогічних працівників. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1920-osvtny-protses-prava-ta-obovyazki-pedagogchnih-pratsvnikv



REFERENCES



1. Elnikova G. V. Adaptive technologies in education Electronic scientific guide "Adaptive control: theory and practice" Series "Pedagogy". 2017. Issue 3(5), URL: http://am.eor.in.ua/images/adapt /Vol.3ped5/17ped3_5yelnikova_r.pdf

2. Yelnikova G. V. Fundamentals of adaptive management [lecture texts]. Kyiv: TsIPPO APN Ukrainy. 2002. 133 с.

3. Report of the Gedos Analytical Center "Education and War in Ukraine (February 24 - April 1, 2022)" URL: http://gedos.org.ua

4. Kapustin I. Analytical reference KVNZ "Kharkiv Academy of Uncertain Education" "On the results of a survey of teachers on distance learning in martial law". 2022. URL: https://docs.google.com/document/d/1DXM39TkdaSC2zKn4uI_ SwzcLJyJEoCWZVWzJloj9D0A/edit

5. Kapustin I. Analytical reference KVNZ "Kharkiv Academy of Uncertain Education" "On the results of a survey of teachers on distance learning in martial law". 2022 URL: https://docs.google.com/document/d/ 1DXM39TkdaSC2zKn4uI_SwzcLJyJEoCWZVWzJloj9D0A/edit

6. Plan of placement of educational materials of advanced training courses, professional and thematic special courses (optional) for managers and pedagogical staff of educational institutions of Kharkiv region in asynchronous mode URL: http://newdl.edu-post-diploma.kharkov.ua

7. Professional standard by professions "Primary school teacher of general secondary education", "Teacher of general secondary education", "Primary education teacher (with a diploma of junior specialist)" Order of the Ministry of Economy, Trade and Agriculture of Ukraine 23.12.2020 № 2736-20 URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

8. Yachmenyova VM The essence of the concepts of "adaptation" and "adaptability". URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/18798/1/72-346- 353.pdf, с. 352

9. Materialy anketuvannia. URL: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdG1wfw3tURKehtLqNu0m2uiGSL9PhAUfM9KOW_RxLqeof49g/viewform

10. Zakon pro osvitu. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1920-osvtny-protses-prava-ta-obovyazki-pedagogchnih-pratsvnikv

11. Osvitnii protses: prava ta obov’iazky pedahohichnykh pratsivnykiv. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1920-osvtny-protses-prava-ta-obovyazki-pedagogchnih-pratsvnikv
Published
2022-04-28
How to Cite
Лузан, Л. (2022). Development of professional competences of teachers in military conditions: management aspect. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 13(25). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/458
Section
2.Management of adaptive processes in educational practice