Education as a means of achieving sustainable development goals and tool of organizational and entrepreneurial capital formation in Ukraine: interdisciplinary approach


  • Вікторія Майковська

Abstract

The article is devoted to the problem of formation of the organizational and entrepreneurial capital of Ukrainian youth in the context of the country's orientation towards achieving sustainable development goals. The relevance of achieving sustainable development goals is considered, the role of education in this process is revealed. It is noted that economic growth is a prerequisite for achieving a high standard of living, the essence of the concept of "standard of living" is substantiated, and the connection between the problems of living standards, education and professional training is proved. The exceptional role of human capital in the process of improving the standard of living of the population is emphasized. The dependence of the owners of the means of production on the carriers of progressive knowledge and professional skills in the knowledge economy has been established, and, as a result, the need to increase the cost and duration of the educational process has been established. It is noted that the development of human capital in the knowledge economy is the most important factor in achieving the goals of sustainable development.

It was revealed that the knowledge economy defines human capital as professional knowledge, intellectual potential, accumulation of experience that can be applied in economic activity. It is noted that there is a need to develop a program for the formation, use and reproduction of human capital, which is interdisciplinary in nature and puts forward specific tasks for the formation of human capital. The forms and functions of human capital are considered. The essence of organizational and entrepreneurial capital as a derivative form of human capital is revealed. It has been proven that entrepreneurs are the driving force of the knowledge economy as a carrier of knowledge and as a force that stimulates the desire for innovation, comprehensively applying and using knowledge. It is noted that knowledge allows the owners of organizational and entrepreneurial capital to find new non-traditional development opportunities, develop new resources, model technologies, develop labor tools, initiate social processes, which ensures the reproduction of the national product and the creation of jobs.

The analysis of the requirements of professional standards of pedagogical, scientific and pedagogical workers and heads of educational institutions was carried out, the lack of continuity in these requirements depending on the level of education regarding the readiness of teachers to form organizational and entrepreneurial capital among applicants for education was revealed. It is concluded that the solution of the problem of the formation of organizational and entrepreneurial capital among Ukrainian youth by institutional means at this stage is a controversial issue and requires the search for additional ways to solve it.

Keywords: standard of living, quality of life, human capital, sustainable development, knowledge economy, organizational and entrepreneurial capital.

References

Аксенова И. В., Шаповалова В. А. Методические подходы к оценке качества трудовой жизни инновационных работников. Бизнесинформ. 2009. № 2(3). С. 165–168.

2. Андрухов В. А. Качество трудовой жизни – основа повышения эффективности труда. В мире научных открытий. 2011. № 6(18). С. 11–22.

3. Гришнова Е. А., Азьмук Н. А. Развитие человеческого капитала и трансформация форм занятости: взаимовлияние и взаимообусловленность. Демографія та соціальна економіка. 2014. № 1(21). С. 85–96.

4. Лібанова Е. М. Соціальні проблеми модернізації української економіки. Демографія та соціальна економіка. 2012. № 1(17). С. 5–22.

5. Мельничук Д. П. Людський капітал: пріоритети модернізації суспільства у контексті поліпшення якості життя населення : монографія. Житомир: Полісся, 2015. 564 с.

6. Носик О. М. Форми людського капіталу: головні підходи до визначення. URL: http://econtlaw.nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/12/3-149-158.pdf

7. Носик О. М. Структурно-функціональні характеристики людського капіталу. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_06/06.pdf

8. Онікієнко В. В., Ємельяненко Л. М. Методологія дослідження проблем якості життя населення в контексті взаємодії соціального капіталу та інноваційної економіки. Зайнятість та ринок праці. 2010. Вип. 23. С. 19–49.

9. Петрова І. Ринок інноваційної праці: тенденції формування в Україні. Україна: аспекти праці. 2013. № 5. С. 3–7.

10. Рівень життя населення України / за ред. Л. М. Черенько. Київ: ТОВ «Видавництво «Консультант»», 2006. 428 с.

11. Розвиток людського капіталу: на шляху до якісних реформ / кер. проєкту О. Піщуліна. К.: Центр Разумкова, видавництво «Заповіт», 2018. 368 с.

12. Розвиток підприємства в умовах нестабільного зовнішнього середовища: управління, реалізація та перспективи: монографія / За ред. М. В. Шарко. Херсон: ФОП Вишемирський В. С., 2019. 306 с.

13. Сіданіч І., Зварич Г. Характеристика моделі моніторингу якості освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка. 2020. Т. 10. № 19 URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/337/299

14. Стратегія сталого розвитку «Україна – 2020». Указ Президента України від 12 січня 2015 року № 5/2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text

15. Тохтарова В. С. Доходы населения: уровень, структура и дифференциация. Демографія та соціальна економіка. 2011. № 2(16). С. 166–175.

16. Цілі тисячоліття 30-30. Якісна освіта впродовж життя. URL: https://www.idss.org.ua/monografii/2014_MDGs_Ukraine_Report_ua.pdf

17. Черненко В. Дослідження впливу маркетингової політики закладу вищої освіти на його конкурентоспроможність. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка. 2021. Т. 12. № 23. URL:: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/416/359

18. Щерба Х. І. Розподіл доходів населення України та декомпозиція коефіцієнта Джині. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : зб. наук. праць. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 2013. С. 368–373.



REFERENCES



1. Aksenova I. V., Shapovalova V. A. Metodicheskie podkhody k otsenke kachestva trudovoy zhizni innovatsionnykh rabotnikov. Biznesinform. 2009. № 2(3). S. 165–168.

2. Andrukhov V. A. Kachestvo trudovoy zhizni – osnova povysheniya effektivnosti truda. V mire nauchnykh otkrytiy. 2011. № 6(18). S. 11–22.

3. Grishnova Ye. A., Azmuk N. A. Razvitie chelovecheskogo kapitala i transformatsiya form zanyatosti: vzaimovliyanie i vzaimoobuslovlennost. Demografіya ta sotsіalna ekonomіka. 2014. № 1(21). S. 85–96.

4. Libanova E. M. Sotsialni problemy modernizatsii ukrainskoi ekonomiky. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika. 2012. № 1(17). S. 5–22.

5. Melnychuk D. P. Liudskyi kapital: priorytety modernizatsii suspilstva u konteksti polipshennia yakosti zhyttia naselennia : monohrafiia. Zhytomyr: Polissia, 2015. 564 s.

6. Nosyk O. M. Formy liudskoho kapitalu: holovni pidkhody do vyznachennia. URL: http://econtlaw.nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/12/3-149-158.pdf

7. Nosyk O. M. Strukturno-funktsionalni kharakterystyky liudskoho kapitalu. URL: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_06/06.pdf

8. Onikiienko V. V., Yemelianenko L. M. Metodolohiia doslidzhennia problem yakosti zhyttia naselennia v konteksti vzaiemodii sotsialnoho kapitalu ta innovatsiinoi ekonomiky. Zainiatist ta rynok pratsi. 2010. Vyp. 23. S. 19–49.

9. Petrova I. Rynok innovatsiinoi pratsi: tendentsii formuvannia v Ukraini. Ukraina: aspekty pratsi. 2013. № 5. S. 3–7.

10. Riven zhyttia naselennia Ukrainy / za red. L. M. Cherenko. Kyiv: TOV «Vydavnytstvo «Konsultant»», 2006. 428 s.

11. Rozvytok liudskoho kapitalu: na shliakhu do yakisnykh reform / ker. proiektu O. Pishchulina. K.: Tsentr Razumkova, vydavnytstvo «Zapovit», 2018. 368 s.

12. Rozvytok pidpryiemstva v umovakh nestabilnoho zovnishnoho seredovyshcha: upravlinnia, realizatsiia ta perspektyvy: monohrafiia / za red. M. V. Sharko. Kherson: FOP Vyshemyrskyi V. S., 2019. 306 s.

13. Sidanich I., Zvarych H. Kharakterystyka modeli monitorynhu yakosti osvitnikh posluh u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia Pedahohika. 2020. T. 10. № 19. URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/337/299

14. Stratehiia staloho rozvytku «Ukraina – 2020». Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 12 sichnia 2015 roku № 5/2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text

15. Tokhtarova V. S. Dokhody naseleniya: uroven, struktura i differentsiatsiya. Demografіya ta sotsіalna ekonomіka. 2011. № 2(16). S. 166–175.

16. Tsili tysiacholittia 30-30. Yakisna osvita vprodovzh zhyttia. URL: https://www.idss.org.ua/monografii/2014_MDGs_Ukraine_Report_ua.pdf

17. Chernenko V. Doslidzhennia vplyvu marketynhovoi polityky zakladu vyshchoi osvity na yoho konkurentospromozhnist. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia Pedahohika. 2021. T. 12. № 23. URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/416/359

26. Shcherba Kh. I. Rozpodil dokhodiv naselennia Ukrainy ta dekompozytsiia koefitsiienta Dzhyni. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku : zb. nauk. pr. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky. 2013. S. 368–373.
Published
2022-04-28
How to Cite
Майковська, В. (2022). Education as a means of achieving sustainable development goals and tool of organizational and entrepreneurial capital formation in Ukraine: interdisciplinary approach. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 13(25). https://doi.org/10.33296/2707-0255-13(25)-04
Section
1. Adaptive management in educational theory